Dragon Warrior

Alusta: NES
Kehittäjä: Chunsoft
Julkaisija: Enix, Nintendo
Julkaisuajankohta: Toukokuu 1986 (Japani), elokuu 1989 (USA)

 

Enix julkaisi vuonna 1986 Japanissa Dragon Questin, joka lännessä tunnetaan nimellä Dragon Warrior. Vaikka peli ei ollut ensimmäinen japanilainen konsoliroolipeli, se julkiastiin esimerkiksi ennen Squaren Final Fantasyä (1987) ja se määritteli monia genrelle tyypillisiä piirteitä.

Konsoliroolipelien myöhempään historiaan peilattuna Dragon Warrior on pelkistetty niin mekaniikaltaan kuin tarinaltaan. Alasti ja aseistamattomana matkaan lähtevän sankarin tehtävänä on pelastaa prinsessa ja kukistaa lohikäärmelordi. Matkan varrella on listittävä kasoittain limoja, kummituksia, skorpioneja ja muita alati vahvemmiksi käyviä mörköjä.

Kokemustaso ja varustus rajoittavat sankarin seikkailuja sellaisille alueille, joissa kulloinkin on mahdollista selvitä hengissä. Olennainen osa pelin tuottamaa nautintoa onkin hahmon kehittäminen toistuvien taistelujen kautta ja jännitys, joka aiheutuu vahvempien vihollisten alueelle uskaltautumisesta. Myöhempien konsoliroolipelien lisäksi kokemusmittareihin perustuva motivaatiorakenne löytyy esimerkiksi monista pelillistetyistä hyötysovelluksista (esim. Khan Academy) ja modernien pelien ”metapeleistä” (esim. League of Legends ja Starcraft 2). Dragon Warriorissa tämä ydinkokemus on tietenkin poikkeuksellisen pelkistetyssä ja kuorruttamattomassa muodossa.

Nykypelaajalle ja -tutkijalle Dragon Warriorilla on historiallista arvoa, mutta yksinkertainen perusmekaniikka taipuu kyllä edelleen myös huvikäyttöön.