Alusta: NES
Kehittäjä: Chunsoft
Julkaisija: Enix, Nintendo
Julkaisuajankohta: Toukokuu 1986 (Japani), elokuu 1989 (USA)
Enix julkaisi vuonna 1986 Japanissa Dragon Questin, joka lännessä tunnetaan nimellä Dragon Warrior. Vaikka peli ei ollut ensimmäinen japanilainen konsoliroolipeli, se julkiastiin esimerkiksi ennen Squaren Final Fantasyä (1987) ja se määritteli monia genrelle tyypillisiä piirteitä.
Konsoliroolipelien myöhempään historiaan peilattuna Dragon Warrior on pelkistetty niin mekaniikaltaan kuin tarinaltaan. Alasti ja aseistamattomana matkaan lähtevän sankarin tehtävänä on pelastaa prinsessa ja kukistaa lohikäärmelordi. Matkan varrella on listittävä kasoittain limoja, kummituksia, skorpioneja ja muita alati vahvemmiksi käyviä mörköjä.
Kokemustaso ja varustus rajoittavat sankarin seikkailuja sellaisille alueille, joissa kulloinkin on mahdollista selvitä hengissä. Olennainen osa pelin tuottamaa nautintoa onkin hahmon kehittäminen toistuvien taistelujen kautta ja jännitys, joka aiheutuu vahvempien vihollisten alueelle uskaltautumisesta. Myöhempien konsoliroolipelien lisäksi kokemusmittareihin perustuva motivaatiorakenne löytyy esimerkiksi monista pelillistetyistä hyötysovelluksista (esim. Khan Academy) ja modernien pelien ”metapeleistä” (esim. League of Legends ja Starcraft 2). Dragon Warriorissa tämä ydinkokemus on tietenkin poikkeuksellisen pelkistetyssä ja kuorruttamattomassa muodossa.
Nykypelaajalle ja -tutkijalle Dragon Warriorilla on historiallista arvoa, mutta yksinkertainen perusmekaniikka taipuu kyllä edelleen myös huvikäyttöön.
You might also like
More from Game Reviews
PAYDAY 2: Heist Banks, Get Money, Become Infamous
A review for PAYDAY 2, a co-op first person shooter focused on pulling off daring heists. Does it still hold …
Besiege: just what couldn’t mindboggling siege engines do?
How fun could creating siege engines possibly be? Besiege encourages you to find out.
Mini Metro – Bite-sized puzzle strategy game wrapped in a minimalistic atmosphere of transit craze
Mini Metro, a satisfying minimalistic puzzle game about passengers, metro systems, and real cities. What else could an evening need? …