Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Jarkko Pakalén

Konami
Pegi 18
PS4

Metal Gear Solid on pelisarja, joka ei suurempia esittelyjä kaipaa. Pelisarja, joka käytännössä loi hiiviskelygenren ja esitteli siinä sivussa elämää suurempia hahmoja. Pelisarjan viimeisin ja mahdollisesti viimeinen viides osa asettaa pelaajan vielä kerran Big Bossin saappaisiin, tämän pyrkiessä uudelleenrakentamaan raunioina oleva palkka-armeijansa uuteen loistoon.

Peli tarjoaa pelisarjaa aiemmin pelanneille paljon tuttuja pelimekaniikkoja, pelaajan edetessä varovaisesti hiiviskellen eteenpäin, ilman turhaa huomiota vastapuolen sotilailta. Peli on kuitenkin samalla uudistanut pelisarjaa suuresti uuden pelimoottorin ja avoimen pelimaailman myötä. Eteneminen ei enää ole läheskään yhtä lineaarista kuin aikaisemmin ja uusia lähestymistapoja tuntuu olevan loputtomasti. Pelaaja ei voi keskittyä pelkkään hiiviskelyyn, vaan sen lomassa täytyy hänen huomioida myös järjestön perustarpeet ja ohjata sen kehitystä. Tämä on yksi suurista uudistuksista ja tuo peliin tietynlaista syvyyttä ja hallittavuuden tunnetta.

Tarina on aina ollut pelisarjassa suuressa roolissa ja sitä se on myös tässä osassa. Iso osa pelaamisesta on elokuvamaisten välinäytösten seuraamista. Näytökset on kuitenkin luotu niin taitavasti, että ne sulautuvat täydellisesti pelikokemukseen kuljettaen tarinankerrontaa luonnollisesti eteenpäin. MGS V onnistuukin ottamaan paikkansa saagan keskellä punoen koko sarjan juonikaavion mestarillisesti yhteen, ollen samalla kuitenkin teemaltaan synkempi kuin aiemmat pelit. Voi melko nöyränä sanoa, että peli on yksi tämän hetken suurimpia julkaisuja.