SOMA

Veera Tuupanen

Alusta: PS4 ja PC
Kehittäjä: Frictional Games
Julkaisupäivä: 22.9.2015
PEGI: 16

PATHOS-II-nimisessä vedenalaisessa laitoksessa on jotakin pielessä. Henkilökuntaa ei näy mailla halmeilla, virta on poikki ja merkilliset koneet pitävät itseään ihmisinä. Simon Jarretin tulee selvittää laitoksen tapahtumat ja selvitä vaarallisessa ympäristössä niin väkivaltaisilta koneilta kuin omalta mieleltään.

SOMA on Frictional Gamesin kuudes täysimittainen kauhupeli, joka jatkaa menestyksekkään Amneisa: The Dark Descentin jalanjäljissä. Pelimekaniikka on kutakuinkin sama, mutta ulkoasuun ja tarinaan on satsattu. Kehittäjät kertoivat blogissaan pyrkivänsä parantamaan SOMA:ssa niitä piirteitä, jotka Amnesiassa mättivät. Esimerkiksi pelaajaa Amnesiassa jahtaava uhka on korvattu älykkäämmillä ja monimuotoisemmilla vihollisilla SOMA:ssa.

Tunnelmaa rakennetaan hetki hetkeltä ahdistavammaksi. Miljöö vaihtelee pimeästä merenpohjasta aavemaisiin, avaruusalustyyppisiin käytäviin. Pelaajan on oltava tarkkana ympäristössään, liikuttava hitaasti, hiljaa ja välillä juostava henkensä edestä. Äänimaailma on varsinkin kuulokkeilla pelattaessa laadukasta ja monipuolista. Jännittävää ja mystistä ilmapiiriä lietsovat filosofiset kysymykset ihmisyydestä ja olemassaolosta. Tunnelma onkin pelin kantava tekijä, sillä pelimekaniikan oppii hetkessä.

SOMA ei missään vaiheessa ole pelottava. Epämiellyttäviksi tarkoitetut viholliset ovat lähinnä rasittava este tarinankululle. Pulmatilanteet eivät ole kovin haastavia. Peleille erikoinen tapahtumapaikka, tarinan kulku ja Simonin kohtalo kuitenkin pitävät otteessaan koko pelin ajan.

Add a Comment

Your email address will not be published.